11 Aralık 2016 Pazar

Harry Potter ve Felsefe Taşı Kitap ve Filmini Yeniden Ziyaret

Bu küçük projeye başlarken neler düşünüp neler hissedeceğimden çok emindim. Serinin ilk dört filmini yeni izlemiştim, bu projenin her saniyesine bayılacağımı sanıyordum. Pek öyle olmadı.

Kitapları eleştirmeyeceğim demiştim ama Harry Potter serisinin bendeki ilk kitabı Dost Kitabevi tarafından yayınlanmış "Harry Potter ve Büyülü Taş". Bu basımda, sayfa sıralamasındaki hatalar, çeviri hataları rahatsız edici. Ayrıca YKY tarafından yayınlanan basımlarla arasında terimlerin çevirisinde ciddi farklılıklar var. Kitabı büyülenerek ilk okuyuşlarımda gözüme batmayan bu hatalar, duygularımı buraya yazmak için eleştirel bir gözle okuyunca bana çok battı. Bu nedenledir ki ilk fırsatta YKY yayınlarından aynı kitabın "Harry Potter ve Felsefe Taşı" adlı çevirisini almaya karar verdim.

Kitaptan filme geçişte beni ilk rahatsız eden bazı casting seçimleri oldu. Dumbledore görünüş olarak hayallerimle bire bir aynı görüntüde olsa da duruşu, kendini taşıyışı, gülümsemesi benim umduğum gibi değildi. Ayrıca Aunt Petunia ve Dudley seçimleri de çok kötüydü bana göre. Belki kitabı yeni okumamış birine batmayacak şeyler, kitaptaki betimlemeler aklında canlı olan beni rahatsız etti. 

Öte yandan Snape ve McGonagall seçimleri ile Weasley ailesi (Percy hariç), Harry Potter ve Hermonie Granger için oyuncu seçimlerini mükemmel buldum.

Kitaptan filme geçişte kesilmiş bazı kısımlarda özellikle rahatsız etti beni. Hagrid'in ejderhası Norbert'ın kaçırmaya çalışmaları tamamen filmden çıkarılmıştı. Qudditch karşlaşmaları birleştirilip tek bir karşılaşmaya dönüştürülmüştü. Ayrıca felsefe taşı'na ulaşma çalışırken aştıkları engeller içinde Troll ve Potion kısmı tamamen eksikti. Ama hakkını yemek istemiyorum. Film kesilip biçilen kısımları mümkün olduğunca mantıklı biçimde doldurmuştu. Ama kitap aklımda bu kadar tazeyken hafif hayal kırıklığı hissine engel olamadım.

Son bir not olarak ise bazı sahneler yeşil perde önünde çekildim diye bağırıyordu. Sonraki filmlerde görüntü efectlerinin geldiği nokta aklımda olduğundan 2001 yılında yayınlanmış filmde bu kadarının normal olduğuna karar verdim.

Birinci film ve kitap bitip de ikinci kitabı elime aldığımda, kitap için heyecanlı ama filmi izleyince hissedebileceklerim açısından endişeliydim. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder